You are here: Home » Copywriting » Tworzenie tekstów online – sztuka czy pisanina? cz. 2

Tworzenie tekstów online – sztuka czy pisanina? cz. 2

W poprzednim wpisie wyjaśniałam na czym polega sztuka pisania odpowiednich tytułów, które mają za zadanie przytrzymanie za szlufki klienta i posadzenie go przed Twoim tekstem na stronie na dłużej.

Zatem jest to Twój pierwszy cel

Tak mi się przypomniało. Ostatnimi tytułami, które mnie zatrzymały i sprowokowały do przeczytania tekstu były:

„W Galerii Alfa podłożono bombę” – dla wyjaśnienia jest to galeria, w której często przebywam ja, bądź mój syn.

lub ” Cudowne zmartwychwstanie w Wasilkowie” (to moja miejscowość).

I co się stało?

Artykuł przeczytałam. Okazało się, że bomby nie było, a były ćwiczenia. A zmartwychwstanie to mieszkaniec mojego miasta za mocno zabalował i urwał mu się (kolokwialnie mówiąc) film. Pogotowie, które do niego przyjechało stwierdziło zgon i zawiozło go do prosektorium, gdzie niedoszły nieboszczyk obudził się i zażądał podwózki z powrotem na imprezę. W sumie się nie dziwię. Po takich przeżyciach to tylko się napić.

Tytuł zatem spełnił swoje zadanie. Przytrzymał mnie za szlufki i dwa artykuły przeczytane.

Drugi Twój cel to umiejętne podtrzymanie dobrego wrażenia. Tu właśnie zaczyna się Twoja prawdziwa praca jako copywritera.

Czy słyszałeś kiedyś o  formule AIDA?

A – przyciągnięcie uwagi (attention);

I – wzbudzenie zainteresowania (interest);

D – wywołanie potrzeby posiadania (desire);

A – skłonienie do działania (action).

Może tak się wydarzyć, że sam tytuł posiada formułę AIDA. Jednak jego podstawowe zadanie to przyciągnięcie uwagi (A) lub ewentualnie wzbudzenie zainteresowania (I). Reszta celów powinno zrealizować sprawne, precyzyjne rozwinięcie.

Perswazja jest potężnym narzędziem, dzięki któremu silnie wpływasz na decyzje odbiorców.

Jednym z twórców koncepcji perswazji był brytyjski lingwista G. N. Leech.

Podzielił on retorykę perswazyjną na dwie grupy:

  • tekstową;
  • interpersonalną.

Reguła tekstowa według Leecha:

1 Tekst powinien być czytelny. Dziel go na odpowiednio mniejsze jednostki, ze względu na to, że z monitora czyta się mniej komfortowo niż z druku. Zastosuj hierarchię treści ze względu na jej rangę, czyli tzw. „odwróconą piramidę” 

 

 

 

 

 

 

2 Nie przesadzaj z dwuznacznością. Treść musi być jasna i przejrzysta. Pamiętaj, że tekst powinien być zrozumiany. Możesz pokusić się na grę słów, ale w sposób przystępny dla czytelnika. Inaczej zgubi on to, co chcesz mu przekazać.

3 Opanuj sztukę skracania – zastosuj regułę ekonomii. Komunikat skróć w taki sposób, aby nie utracić jego informatywności. Jeżeli masz możliwość, zredukuj tę treść.

Pamiętaj, że Twój przeciętny czytelnik nie grzeszy cierpliwością i ciągle się spieszy. Czytanie tekstu przypomina skanowanie laserowe.

Długie zdanie, bądź akapit zniechęci czytelnika do poznania treści.

Nie oznacza to jednak, że długie teksty na stronach www nie mają racji bycia. Szersze omówienie produktu może wzbudzić zaufanie i może przekonać do jego nabycia. Można zastosować, a nawet wskazane jest, żeby zastosować gawędziarstwo w dobrze opowiedzianej historii (storytelling).

Jak więc zastosować gawędziarstwo i regułę ekonomii jednocześnie?

Bardzo prosto – dzięki zastosowaniu struktury treści. Pole do popisu daje Ci sama strona www, która składa się z zakładek, gdzie dawkujesz to, co chcesz przekazać. Dajesz swobodę swojemu odbiorcy, aby sam wybrał, którą wersję chce przeczytać. A jednocześnie zatrzymujesz go na dłużej na swojej stronie. Twój czytelnik podróżuje po Twojej stronie i sam odkrywa to, co go interesuje.

4 Stosuj chwyty (reguła ekspresywności). Możesz śmiało wykorzystywać chwyty stylistyczne, które Twojego czytelnika rozbawią, zszokują, czy wzbudzą inne emocje zwracające uwagę na ofertę i które zachęcą do działania.

Reguła interpersonalna Leecha:   

1 Wzbudź zaufanie. Twój czytelnik ma Ci zaufać i chcieć z Tobą współpracować. Zastosuj w tym celu cztery maksymy:

  • maksyma ilości – napisz tyle, ile trzeba. Nie za dużo, nie za mało. Jak to sprawdzić? Pomyśl: czy nie piszesz na siłę o produkcie, czy nie dodajesz za dużo przymiotników, czasowników, czy innych ów. Dla przykładu – sprzedajesz szampon. Nie opisuj go w ten sposób: Szampon rumiankowy zawiera w swoim składzie rumianek, który rośnie na łące ekologicznej, gdzie podnosi swoją żółto – białą główkę ku ciepłym promieniom słońca, tylko po to, aby po zerwaniu dbać z troską o miękkość Twoich włosów, zyskując przy tym słoneczne refleksy na jasnych włosach ….. – Litości, kto to wytrzyma? Nie lepiej napisać: Szampon rumiankowy dbający o zdrowe i lśniące włosy?

 

  • maksyma jakości. Zawsze mów prawdę, znaczy w tym przypadku pisz. Pamiętaj, że w tych czasach bardzo łatwo sprawdzić jakość Twoich wypowiedzi. Po odkryciu nieprawdy stracisz wiarygodność.

 

  • maksyma relacji – Twój tekst powstaje po to, aby sprzedać Twój produkt. Wodolejstwo w tym przypadku spowoduje, że zalety produktu rozmyją się. Każde zdanie ma czemuś służyć i mieć konkretną treść.

 

  • maksyma sposobu – pisz jasno i w sposób zrozumiały.

2 Klient nasz pan (reguła uprzejmości). Nie chodzi jedynie o to, żebyś nie uraził swojego klienta, ale także sprawił, żeby poczuł się profesjonalnie potraktowany.

  • nie pisz elaboratów na temat zalet produktu, ale zacznij mówić językiem korzyści, które odniesie klient nabywając Twój produkt. Postaraj się udowodnić, że Twoja firma „stanie na głowie”, aby dopasować się do potrzeb klienta.
  • udowodnij także, że dbasz o klienta przekazując, co mu specjalnie oferowałeś „specjalnie dziś i dla Ciebie przesyłka dziś gratis”, „wychodzimy naprzeciw Twoich potrzeb i dlatego stworzyliśmy..” Patrz jednak, żeby sformułowania, które stosujesz nie zdominowały przekazu, a jedynie go uatrakcyjniły.  Np. płyn do mycia naczyń. Zamiast napisać: „Wydajny płyn do mycia naczyń”, napisz „Płyn do mycia naczyń, który zadba w sposób naturalny o skórę Twoich dłoni”. Widzisz różnicę?
Ćwiczenie:

Stwórz język korzyści dla produktów: 

odkurzacz samochodowy;
naturalny jogurt;
balsam do ciała malinowy


 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *