You are here: Home » Copywriting » Portret psychologiczny? Prawie. Czyli jak pisać, aby zainteresować

Portret psychologiczny? Prawie. Czyli jak pisać, aby zainteresować

Jednym z najczęściej pojawiających się pytań jest stałe i odwieczne:

Jak pisać lub jego równie częsta odmiana: co mam napisać?

Wszystko jedno, czy siedzisz przed monitorem, czy czystą kartką przed sobą.

To pytanie pojawia się zawsze. Bez względu na to, czy masz doświadczenie w tworzeniu treści, czy też nie.

Ok, przyznaję, brak doświadczenia bardziej nasyca obie wersje pytań większą paniką lub niepokojem.

Jednak jeśli jesteś początkujący w pisaniu, nie przejmuj się. Zdradzę Ci tajemnicę. Doświadczeni też miewają z tym problem. Zatem, niczym się nie przejmuj. To tylko dowód na to, że … jesteś we właściwym miejscu.

Nie zawsze do napisania tekstu wystarczy świadomość tego, co powinien zawierać dobry tekst. A ma zawierać:

  • element zaskoczenia;
  • konkretną informację;
  • korzyść;
  • konstrukcję

to jeszcze trzeba wiedzieć, co zrobić, aby rezultat końcowy wzbudzał interesujący i łatwo się czytający.

Tekst zatem charakteryzować się: ekspresywnością, unikalnością i przyswajalnością dla odbiorcy.

Czyli podstawowymi pojęciami budującymi Twój indywidualny styl.

Zatem wiesz, co chcesz przekazać. Jednak siedzisz a palce chociaż mrowią od chęci pisania, to w głowie głównie dominuje chaos.

Jak zatem z chaosu wyciągnąć odpowiednią nitkę, aby z niej spleść solidny materiał?

 

Jak ułożyć puzzle z rozsypanych haseł?

Przede wszystkim:

  • postaw na ekspresję

Ekspresja to naczelna reguła, która w czasie tworzenia przekazu perswazyjnego. Nic nie osiągniesz tworząc tekst nijaki. Twój odbiorca nie poświęci na niego ani swojej uwagi, ani co gorsza swojej pamięci. Po prostu go nie zapamięta.

  • zrób portret swojego odbiorcy

Zastanów się do kogo piszesz. Kim jest Twój odbiorca? Ile ma lat? Jakiej jest płci? Gdzie mieszka? Co lubi, o czym marzy, co jest dla niego ważne?

Pamiętaj, że pisząc do wszystkich, mimo chęci dotarcia do wielu, tworzysz tekst nijaki. Język uniwersalny sprawi, że treść będzie wyblakła. Inaczej bowiem powinieneś się zwracać do młodzieży, do matek, do biznesmanów.

  • kieruj się empatią

„wejdź w skórę” swojego odbiorcy. Zastanów się, jak możesz oferować swój produkt, usługę, aby stał się przez niego pożądany. Chodzi nie tylko o sam przedmiot oferty, ale styl, w jaki sposób go opiszesz. Styl powinien być zrozumiały, wzbudzać zaufanie i sympatię.

Cechy stylu:

Mimo tego, że styl wypowiedzi online powinien być jak najszczegółowiej dostosować się do konkretnego odbiorcy, to istnieje kilka uniwersalnych zasad, które spowodują, że bez względu na rodzaj treści, przekaz będzie jasny i zrozumiały.

Język potoczny

Staraj się pisać mniej więcej tak, jak mówisz. Oczywiście mogą zaistnieć przypadki, gdy zastosowanie formalnego stylu wypowiedzi ma swoją rację bytu (język medyczny, prawniczy, urzędowy), ale większość tekstów stawia na swobodny język, który jest pozbawiony sztucznego, oficjalnego sformułowania.

Jednocześnie unikaj żargonu. To, co chcesz opisać żargonem, staraj się przełożyć na bardziej zrozumiały język, wówczas rozszerzasz grono swoich odbiorców (no chyba, że kierujesz swoje słowo wyłącznie do konkretnego odbiorcy).

Pisz lekko. Pewnie zauważyłeś, że osoby chcące zatrudnić freelancerów używają zwrotu „lekkie pióro” 

Co to dokładnie oznacza?

Można pokusić się o pogląd, że to cecha, która tak naprawdę jest w Tobie i nie da się tego nauczyć.

Można się pokusić, a jednak …. stanowczo się z tym nie zgadzam.

Pracując nad stylem, doskonalimy swój warsztat. W jaki sposób? Czytaj utworzone przez siebie zdanie. Wsłuchaj się w jego brzmienie. Co można skrócić, co można dopisać, może zmienić szyk, a może zamienić złożone zdanie na proste? Baw się słowami. Nauczysz się lekkości pióra.

Autentyczność

Już o tym była mowa. Wiarygodność to ważna cecha przekazywanego tekstu, który kierujesz do swojego odbiorcy. Trudność takiego przekazu polega na tym, że już na starcie odbiorca nie ufa nadawcy. Jest wobec niego podejrzliwy, szuka haczyków, podstępu. Dzięki kreowaniu autentyczności i szczerości stajesz się autorem obrazu profesjonalnej i wiarygodnej marki. A zatem włóż w swoją wypowiedź opisywaną tu ekspresję.

Dłuższe historie

O tym także już była mowa na tym blogu. Opowiadanie historii czyli storytelling. Zadaniem storytellingu jest uruchomienie wyobraźni odbiorcy. Więcej na ten temat tutaj: http://www.justynanosorowska.pl/storytelling-w-biznesie/chodz-opowiem-ci-bajeczke-czyli-o-sprzedazy-inaczej/

Wprowadź swojego odbiorcę w klimat opowieści. Napisz abstrakcyjny wstęp stosując przyjemne skojarzenia (np kampania odświeżaczy powietrza – zapach łąki, odpoczynek, relaks), opowiedz do tego historię. Uważaj jednak, żeby nie zakłócić odpowiedniego przekazu i nie zanudź czytającego

Ćwiczenie 

Napisz wstęp do reklamowej opowieści o naturalnej farbie do włosów wykorzystując poniższą charakterystykę
- włosy po jej użyciu są zdrowe i lśnią

-  mają naturalny kolor;

-  nie rozdwajają się i nie są łamliwe;

-  chroni przed słońcem

 

 

2 komentarze

  1. Świetny post😉 wezmę sobie te rady do serca😉

  2. Moje rady dają się zapakować wszędzie 🙂 i nie ważą dużo. Proszę się śmiało częstować i pytać o więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *