You are here: Home » Copywriting » Obraz, dynamika i inspiracja – władza słowa pisanego

Obraz, dynamika i inspiracja – władza słowa pisanego

Ostatnio opuściłam się w nauczaniu pisania na blogach. Już się poprawiam.

Dziś o malowaniu słowem, czyli w jaki sposób można przedstawić swój tekst, aby przyciągnąć uwagę.

Dla przypomnienia – tekst na monitorze jest skanowany przez oko czytelnika. Co to oznacza? Czytelnik Twojego bloga przelatuje treść, którą widzi. Jeżeli jest coś, co go zainteresuje, zatrzyma się na dłużej i wgłębi się w to, co napisałeś. Jeżeli nie znajdzie tej kotwicy, która go zatrzyma, wyłączy stronę z Twoim wpisem.

Co zatem może być tą kotwicą? 

Zwięzły, wyrazisty i lekki tekst powinien zawierać trzy rodzaje słów:

  • obrazowy rzeczownik;
  • dynamiczny czasownik;
  • inspirujący przymiotnik

Osobiście dla mnie brzmi to bardzo motywacyjnie do stworzenia nowego tekstu. Jeśli dla Ciebie nie, to właśnie po to jest ten wpis. Żebyś zaczął malować swoją rzeczywistość słowami.

Zatem po kolei:

Obrazowy rzeczownik

Słowo nie musi być obrazem samym z siebie. Ono go wywołuje. Podam Ci na przykładzie. Czy rzeczownik „picie” wywołuje jakiś obraz w Twoim umyśle? Jeśli tak, to bardzo mglisty. A teraz podam Ci zestaw słów rzeczowników „woda z truskawkami i miętą” – powstał obraz? U mnie od razu wywołał on poczucie pragnienia. Zobaczyłam oszronioną szklankę z wodą, z błyszczącymi truskawkami i pachnącą miętą na brzegu jakiegoś basenu z błękitną wodą i mnie z książką w pełni relaksującą się na słońcu.

Widzisz różnicę? A to tylko trzy rzeczowniki.

Obrazowy rzeczownik:

  • dba o szczegóły – nie picie, a woda ze świeżymi truskawkami i miętą;
  • pobudza zmysły – chce Ci się pić;
  • eksponuje nazwę własną – Nałęczowianka (kojarzy mi się z relaksem w Nałęczowie)

Rozbudzenie wyobraźni czytelnika da Ci możliwość przekazania Twojej myśli, którą chcesz się podzielić.
I taki krótki opis pochodzący z katalogu IKEA 2017

Jeśli chcesz podać weselny obiad bez sztućców
– świetnie! Chodzi o podążanie własną drogą
i słuchanie swojego wewnętrznego głosu.
Chodzi o to, by każdy był sobą. Koniec, kropka.

Fajne nie? 🙂

Dynamiczny czasownik

Czasownik to klucz do naszego charakteru. Czasownik jest motorem czytania. Od niego zależy czy tekst jest pochłaniany szybko i lekko, czy wolno i ciężko. Jakie czasowniki wybrać?

  • wyrażający ruch: porywa, pędzi, wiruje, leci, biegnie, zwalnia;
  • wywołuje emocje: kocha, zatrważa, czuje, raduje;
  • rysuje konflikt: walczy, kłóci, zwycięża, przegrywa, drażni, złości;
  • zapowiada zmianę: ożywia, umartwia, zmienia;
  • pobudza zmysły: pachnie, smakuje, otula, czuje;
  • podkreśla korzyść: poprawia, upiększa, gwarantuje

Czasownik za pomocą dynamizmu potrafi ożywić każde zdanie. Np Zamiast napisać woda jest niespokojna, można napisać: Woda szalała rozgniewanymi falami.  Jest różnica prawda?

Inspirujący przymiotnik

Dzięki dobrze dobranym przymiotnikom możesz dodać swojemu tekstowi charakter, wdzięk i blask. Zadanie przymiotników polega na modyfikacji znaczenia rzeczowników. Przymiotnik zainspiruje, gdy:

  • pobudzi zmysły: balsamiczny, welurowy, miękki, chrupiący, słodki, śmietankowy (osobiście uwielbiam ten przymiotnik śmietankowy – mniam 🙂 );
  • podkreśli korzyść: komfortowy, stabilny, mocny, wytrzymały, delikatny;
  • wywoła emocje: uśmiechnięty, szczęśliwy, odważny, kochany, smutny, ponury

Przykładowy tekst – zmyślony.  Sklep z kawą 

Zapraszamy do świata kawy. Usiądź w wygodnym fotelu a my podamy Ci aromatyczną kawę w przepięknej, chińskiej, delikatnej porcelanowej filiżance. Pyszna kawa smakuje lepiej w odpowiednim, dobranym do Twojego charakteru naczyniu. Po zrobieniu pierwszego łyka kawy przeniesiesz się w miejsce, w których zawsze chciałeś być. Tu poczujesz jej moc i aromat. Czujesz balsamiczny smak? Czujesz aromat ze starannie wyselekcjonowanych ziaren? ….

Czego unikać? Co powoduje, że tekst zaczyna ziać nudą?

  • słowa „tiki”: jakby, właśnie, właściwie, praktycznie, specyficznie. Nie są to słowa złe, ale gdy ich nadużywasz treść staje się techniczna, nieciekawa i zasłania to, co chciałeś przekazać;
  • słowa „papugi”, czyli takie, które powtarzają znaczenie słów z sąsiedztwa: każdy indywidualnie, osobiste przekonanie, wstępna analiza;
  • słowa „skamieliny” zabierają treści świeżość: dama w każdym calu;
  • słowa „koturny” usztywnia tekst: dokonać wyboru (lepiej wybierz), stworzenie możliwości (umożliwić);
  • strona bierna hamuje dynamikę zdania: moje produkty oferowane są dla …;
  • czasowniki typu mieć i być są, trzeba to przyznać, nudne 🙂 Nie lepiej zastąpić go dynamicznym czasownikiem? Zamiast Projekt jest na etapie realizacji, napisz Nasz projekt wreszcie ruszył!
Dla przykładu oferta nauki języka obcego posiadająca wszystkie powyższe słowa:

Z zawodu jestem lektorem języków obcych. Uczę z powodzeniem języka niemieckiego, angielskiego i chińskiego. Zapewniam nauczanie na bardzo wysokim poziomie merytorycznym. Oferuję profesjonalne materiały z zakresu nauczania trzech języków. Moja oferta skierowana jest do osób, które chcą opanować każdy z tych języków, albo jeden z nich.

I teraz to, co by przyciągnęło moją uwagę:

Uczenie języków, poznawanie nowych ludzi i dzielenie się z nimi swoją wiedzą i doświadczeniem to moja pasja. Kocham język angielski, niemiecki zawsze wydawał mi się językiem twardym i nauczyłem się go z przekory. Okazało się, że się myliłem. To świetny język do rozmów zwłaszcza biznesowych. Teraz przekonuję o jego mocy swoich uczniów. A chiński? Zacząłem ot tak dla śmiechu, może z ciekawości. Potem mnie zaciekawił i tak zostało. Jeśli chcesz poznać skuteczne poruszanie się językowe po całym świecie za pomocą angielskiego – zapraszam, jeżeli chcesz się przekonać, że niemiecki nie jest tak strasznym, jak diabeł malowany – zapraszam, a jeżeli chcesz wiedzieć, co oznaczają chińskie znaki – również zapraszam. Zapewniam skuteczność i dobrą zabawę. Wiem, że się nauczysz, chociaż może sam w to nie wierzysz. Przywrócę Ci tę wiarę w swoje możliwości. Wystarczy jedna lekcja tygodniowo + opracowane specjalnie dla Ciebie materiały. Uda Ci się. Czekam na Ciebie

Świetne nie? (oczywiście tekst jest wymyślony na potrzeby tego wpisu, ale gdybym znalazła takie ogłoszenie, to może bym się przekonała nawet do języka niemieckiego). A tak przy okazji – znam świetnego lektora języka niemieckiego. Jeżeli chcesz się nauczyć to zapraszam na jego grupę na fb. Tomasz świetnie zaprasza na swoje lekcje niemieckiego. Tam jest i obraz i dynamika i inspiracja.

https://www.facebook.com/niemieckizpasja/

Podsumowując: Uwagę czytelnika zdobędziesz, gdy zastosujesz obraz, dynamikę i inspirację.

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *